Press ESC to close

Kankerziekenhuis ‘betreurt’ papier dat vaccins koppelt aan Covid-sterfgevallen


Een kinderkankerziekenhuis vernoemd naar koningin Máxima heeft afstand genomen van een onderzoek dat suggereerde dat vaccins hebben bijgedragen aan extra sterfgevallen in ontwikkelingslanden tijdens de coronaviruspandemie.

De studie, gepubliceerd door het British Medical Journal, is geschreven door vier Nederlandse onderzoekers, van wie er één, Gertjan Kaspers, twee jaar geleden door koning Willem-Alexander werd geëerd voor zijn werk in de kinderoncologie.

Het ziekenhuis zei dat het de omstandigheden van de publicatie onderzoekt en het artikel uit BMJ Public Health zou terugtrekken als het zou vaststellen dat de onderzoekers niet grondig waren geweest.

“Het Prinses Máxima Centrum betreurt het ten zeerste dat deze publicatie de indruk kan wekken dat er twijfel bestaat over de betekenis van vaccinaties”, aldus een verklaring van het ziekenhuis.

Het ziekenhuis zei dat het gepubliceerde artikel niet het oorspronkelijke doel van de studie weerspiegelde, namelijk het onderzoeken van het effect van pandemische controlemaatregelen op de overlevingskansen van kinderen met kanker in ontwikkelingslanden.

Het gaf toe dat het er niet in was geslaagd toezicht te houden op de voortgang van het artikel of in te grijpen toen de focus van het onderzoek verschoof naar de impact van vaccins. “Wij zijn geen experts op het gebied van epidemiologie en willen die indruk niet wekken”, aldus de verklaring.

Sterke aanhangers

“Als Prinses Máxima Centrum willen wij benadrukken dat wij groot voorstander zijn van vaccinatie en dat deze publicatie zeker niet moet worden gelezen als argument tegen vaccinatie.”

Het artikel kreeg brede kritiek in de wetenschappelijke gemeenschap nadat internationale kranten, waaronder de New York Post en de Daily Telegraph, over de bevindingen berichtten, waarbij de Telegraph de kop kopte: “Covid-vaccins hebben mogelijk bijgedragen aan de toename van het aantal sterfgevallen”.

Sommigen vergeleken de publicatie met het artikel uit 1998 in The Lancet van voormalig arts Andrew Wakefield, waarin werd beweerd dat vaccins een mogelijke oorzaak van autisme bij kinderen waren. De krant werd twaalf jaar later ingetrokken nadat Wakefield uit een onderzoek van BMJ schuldig was bevonden aan oneerlijkheid en fraude.

Stuart McDonald, expert op het gebied van demografie en levensduur bij adviesbureau Lane, Clark & ​​Peacock, zei dat het Nederlandse onderzoek naar vaccins “niet in zijn huidige vorm had mogen worden gepubliceerd”.

Ariel Karlinsky, een onderzoeker wiens werk over de mondiale sterfte als basis voor het onderzoek werd gebruikt, beschuldigde het Nederlandse team van het publiceren van een “heel slecht artikel met een misleidende titel” en “flagrante copy-pasting”.

Ruben van Gaalen, onderzoeker overmatige sterfgevallen bij het Nederlandse statistiekbureau CBS, vertelde de Volkskrant dat er “geen empirisch bewijs is dat vaccinatie substantieel bijdraagt ​​aan overmatige sterfgevallen”.

“Ik ben zeer verrast dat er geen verwijzing is naar de overvloed aan literatuur waarin dit wordt beweerd”, zei hij.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *